TATRA PHOENIX – Úspešné testovanie a víťazstvo v tendru v Surgutu

Surgut, hlavné ruské mesto ropy. Tunajšie klimatické a terénne podmienky neumožňujú konvenčnú výstavbu ciest, ropovodov a špeciálnych zariadení. Technické prostriedky, včetne nákladných vozidiel, sú tu neustále testované a vyhodnocoané a úspešné výrobky sa stávajú významnou referenciou pre všetky ostatné ťažobné spoločnosti nielen na území západnej Sibíri.

Dôležitou skúškou prešiel i nový model TATRA PHOENIX, ktorý je pokračovateľom legendárnych nákladných vozidiel značky TATRA, značky, ktorá má v Rusku pomník „za zásluhy“. Výsledky dosiahnuté pri náročných testoch boli vstupenkou do tendra pre Surgutneftegaz a v súťaži na vozidlá s pohonom 8×8 TATRA zvíťazila. Ďalšia dodávka pôjde naviac spoločnosti TATNĚFŤ. „Víťazný tender na vozidlá 8×8 pre Surgutneftegaz je pre Tatru významným medzníkom pri vstupu modelové rady TATRA PHOENIX na ruský trh“ potvrdzuje Jan Mesarč, riaditeľ predaja a marketingu pre východné trhy. „Vďaka prevádzkovým testom sme si overili, že TATRA dokáže ponúknuť technické riešenie i pre kvapalinou chladené motory v náročných sibírskych klimatických podmienkach. S touto modernou  produktovou radou budeme vedieť uspokojovať požiadavky náročných zákazníkov, ktorí  návrat tradičnej značky vítajú“, dodáva Mesarč.

Tatrovky boli v Surgutu vždy dôležitým pomocníkom. Predaje nákladných vozidiel TATRA spoločnosti Surgutneftegaz dosiahli od roku 1995 počet temer 1400 vozidiel. Najúspešnejším rokom bol rok 2001, kedy TATRA vyhrala tender na 250 vozidiel. Od roku 2006 ale začali dodávky postupne klesať, v rokoch 2011 – 2013 došlo v dodávkach pre jedného z najväčších ruských ťažiarov k nepríjemnému výpadku. Teraz sa tradičná značka v podobe modelovej rady TATRA PHOENIX na trhu Ruskej federácie znovu udomácnuje.

Modelová rada TATRA PHOENIX

Rodina vozidiel rady TATRA PHOENIX sa necelé tri roky od zahájenia jej výroby v spolupráci s holanskou automobilkou DAF TRUCKS postupne rozrastá. Vcelku logicky boli prvé verzie cielené na domáci trh – Českú republiku a Slovenskú republiku. Potom nasledoval intenzívny vývoj ďalších variant vozidiel pre kľúčové trhy, akými sú Rusko a Austrálie.

Modelová rada TATRA PHOENIX, ktorá získala na výstave Kom Trans 2013 ocenenie „Inovácia roku 2013“, využíva modernizovanú unikátnu tatrovácku koncepciu podvozku s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. Najdôležitejšou modernizáciou podvozku bola implementácia vzduchového odpruženia všetkých náprav, čo zásadným spôsobom ovplyvnilo jazdné vlastnosti vozidiel smerom k zvýšeniu komfortu a zrýchlenia prepravy v teréne. Vďaka partnerstvu s DAF TRUCKS získal model TATRA PHOENIX priestornú kabínu (rada CF) a moderný 12,9litrový, šesťvalcový motor PACCAR MX vo výkonových verziách 265, 300, 340 a 375 kW. Úspornosť a spoľahlivosť sú hlavnými odmenami, ktoré zákazník s týmto kvapalinou chladeným motorom získa. Hlavne prevádzkové náklady vo forme zníženej spotreby pohonných hmôt presvedčili aj tých najzarputilejších fanúšikov vzduchom chladených motorov TATRA. Hnací trakt dotvára k plnej spokojnosti užívateľov manuálna alebo automatická, 16rychlostná prevodovka ZF a jedno- prípadne dvojrýchlostný vzostupný prevod TATRA. Novinkou, ktorá prebieha intenzívnym testovaním v prevádzkových podmienkach, je tiež šesťrýchlostná prevodovka Allison, ich použitie je striktne vyžadované u austrálskych zákazníkov a stále častejšie aj u ťažiarskych firiem v Rusku.

Adaptácie vozidiel TATRA PHOENIX pre ruský trh

Z pohľadu riešenia vozidiel TATRA pre ruský trh bola venovaná maximálna pozornosť a starostlivosť vývoja a nájdenia prvkov ktoré zaručujú prevádzkyschopnosť a štartovateľnosť  kvapalinou chladených motorov PACCAR, čo vyžaduje úplne odlišné riešenie ako vzduchom chladené motory TATRA. Bol tak navrhnutý celý súbor opatrení nazývaný „Arctic kit“, pričom použitie jednotlivých prvkov tejto „sady“ je možnosť ponúkať a kombinovať podľa požadovaných klimatických podmienok jednoducho povedané podle toho, v akých veľkých mrazoch bude vozidlo prevádzkované. „Arctic kit“ obsahuje položky ako vyhrievaný palivový filter, prídavné čerpadlo paliva, nezávislé kúrenie pre ohrev chladiacej kvapaliny a predohrev motoru, predohrev spodného veka prevodovky, predohrev skrine batérií napojený na chladiaci okruh motora (tím pádom sú batérie vyhrievané i behom jazdy), elektrickou nabíjačku batérií s možnosťou napojenia na externú elektrickú sieť, elektrický predohrev bloku motora, vyhrievané hadice vedenia kvapaliny AdBlue, predohrev nádrže AdBlue atd. V podstate povinnosťou je pre Rusko použitie nezávislého vzduchového kúrenia v kabíne vodiča a v neposlednej rade je patom v štandardnej ponuke i tzv. „dečka“ na prednú kapotu a nárazník zaručujúca jednak dodatočnú izoláciu prednej časti kabíny, jednak oddelenie chladiča od priamehoho náporu mrazivého vzduchu.

Skúšky všetkých prvkov i vlastných prototypov prebehli v dvoch fázach. V tej prvej tuzemskej, sa overovala funkčnosť všetkých prvkov „Polárnej sady“, a to jak v mraziacom boxe skúšobne vozidiel TATRA TRUCKS a.s., potom  následne v mraziacich laboratóriách na Slovensku, kde bolo skúšané celé vozidlo až do teploty mínus 45°C. Tu sa celé vozidlo za celý deň v laboratóriu „vymrazí“ na cieľovú teplotu (postupne -20°C, -32°C a -45°C) a následne sa skúša  štartovať. Pri teplotách pod -32°C sa už musí minimálne 30 minút využívať nezávislého vodného kúrenia k predohrevu motora, chladiacou kvapaliny a skrine batérrií.

Druhou fázou skúšok potom boli testy priamo v reálnej prevádzke v Rusku, a to opäť v dvoch postupných krokoch. Prvé vozidlo, ktoré bolo do Ruska k skúškam poslané, nieslo označenie 8P5R32 a je predstaviteľom najnižšej hmotnosti kategórie sklápačov 6×6 do celkovej hmotnosti 30 ton (svojou špecifikáciou sa jedná viacmenej o náhradu populárnych vozidiel T 815 S01). Bolo osadené motorom o výkone 265 kW, manuálnou prevodovkou ZF, jednostupňovou prevodovkou TATRA a  listovým perovaním na zadných nápravách. Samozrejmosťou bolo osadenie kompletným „Arctic kitem“ a výfukovými plyny vyhrievanou jednostranne sklopnou korbou. Vozidlo bolo v spolupráci s ruským dílerom ATT Moskva predané prevádzkovateľovi Avto-Kvin v Nižnevartovsku a skúšky boli zahájené v januári 2013. Termín skúšok bol stanovený tak, aby pokryl ako najsilnejšiu zimu a mrazy, tak  následne i jarné blatisté obdobie a nakoniec začiatok leta, kedy je na cestách značná prašnosť. Po ukončení sledovanej prevádzky (behom 6 mesiacov skúšok vozidlo najazdilo 43 000 km, z veľkej časti s prívesom) je vozidlo stále intenzívne využívané a pri poslednej kontrolnej návšteve v januári 2014 malo najazdené cez 90 000 km bez vážnejších porúch a závad. Avto-Kvin na základe úspešných testov zakúpila ďalšie dva sklápače TATRA PHOENIX.

Na základe dohody medzi TATRA TRUCKS a.s., dílerom ATT Moskva a spoločnosťou  Surgutneftegaz potom bol na konci októbra 2013 zahájený druhý test. Oproti prvej skúške bolo tentoraz pripravené vozidlo z opačného konce produktovej rady TATRA PHOENIX, a to jednostranný sklápač v prevedení 8×8 (typ 8P5R46) s celkovou hmotnosťou 50 ton (úžitková 32 ton), nápravami s redukciami v kolesách a s dofukovaním pneumatík, motorom o výkone 340 kW, manuálnou prevodovkou ZF a dvojstupňovým prídavným prevodom TATRA. V kombinácii s plným „Arctic kitem“ a vyhrievanou korbou sa jedná o skutočnú „vlajkovú loď“ a temer  maximum toho, čo je možné v rade TATRA PHOENIX ponúknuť (konfiguráciu je  možné ešte vylepšiť motorom 375 kW a automatickou prevodovkou ZF As Tronic alebo plne automatickou prevodovkou Allison).

„Test v Surgute je skutočnou „skúškou ohňom“ alebo možná spíše „ľadom“, a to nielen z pohľadu klimatických podmienok. Vozidlo je zaradené do vachtového systému s vodičom ktorí sa v pravidelných smenách striedajú. Nasadenie vozidiel je prakticky nepretržité, o čom svedčí i prebeh vozidla, ktoré za tri mesiace prevádzky najazdilo už viac než 60 000 km! Každých 30 000 km sa prevádza pravidelná inšpekcia technikom spoločnosti TATRA TRUCKS.  Celý test je naplánovaný na dobu 6 mesiacov, behom ktorých tatrovka absolvuje v týchto veľmi náročných podmienkach okolo 120 000 km,“ uvádza Ing. Radomír Smolka, technický riaditeľ spoločnosti TATRA TRUCKS a na záver dodáva: „Je samozrejmé, že všetke poznatky a skúsenosti z prevádzky nielen zmienených skúšobných vozidiel, ale i ostatných vozidiel rady TATRA PHOENIX už do Ruskej federácie predaných (nie však do takto extrémnych podmienok), sú dôležité nielen pre konštruktérov, ale prakticky pre všetkých zamestnancov TATRA TRUCKS, lebo na kvalite (nielen konštrukčnej) záleží budúcnosť predaja na našom tradičnom predajnom teritóriu.“

Fotogaléria: