Tatrovácka koncepcia

  • Vyvinuté pre obtiažne teréne podmienky,
  • vysoká priechodnosť terénom,
  • vysoký jazdný komfort,
  • vysoká prepravná rýchlosť v náročnom teréne,
  • vysoká stabilita vozidla pri jazde v zákrutách a vo svahoch,
  • minimálna údržba a minimálna možnosť poškodenia hnacieho traktu,
  • vysoká tuhosť podvozku s centrálnou nosnou rúrou.

Je to unikátna koncepcia podvozku, ktorá sa zrodila v dvadsiatych rokoch minulého storočia a dodnes nebola prekonaná. Princípom je použitie centrálnej nosnej rúry a náprav s nezávisle zavesenými výkyvnými polonápravami zošroubovanými v jeden celok.

V priebehu rokov bola tato tzv. „Tatrovácka koncepcia vozidla“ dovedená k dnešnému originálnemu riešeniu, ktoré vozidlom TATRA TRUCKS a.s. dáva výnimočné schopnosti při prejazde aj tými najnáročnejšími terénmi.

Centrálna nosná rúra

  • Vysoká torzní a ohybová tuhosť chráni nástavby od prenášaného zaťaženia.
  • Modulový systém umožňuje zostavu 2, 3, 4, 5, a 6nápravových vozidiel s rôznymi rozvormy, možný pohon všetkých kôl.
  • Prevádzkovo najohrozenejšia časť rozvodu hnacieho momentu k nápravám je umiestnená do nosnej rúry a touto rúrou chránená.

Nápravy

Nápravy TATRA sú vo svojej základnej verzii vždy poháňané a vždy opatrené uzávierkami. V skrini nápravy je uložená dvojice hnaných tanierových kôl (pre každú polonápravu jedno) a dvojice pastorkov, prenášajúcich točivý moment od diferenciálu. Ten je umiestnený mimo nápravu v centrálnej nosnej trúbe a je na rozdiel od klasického riešenia náprav s kuželovým diferenciálom tzv. korunového, resp. valcového typu. Vnútorný  priestor skrine je prispôsobený pre výkyvný pohyb polonáprav. Nápravy sú osadené vzduchovými bubnovými brzdami, vybavenými klinovými rozovieračmi Perrot a pre legislatívnu verziu snímača pre montáž protiblokovacieho systému ABS.

Odpruženie

   

Mechanické, s nosnosťou do 8 ton na nápravu:

  • torznými tyčami pre verziu s jednou riadenou prednou nápravou (4×4 a 6×6);
  • listovými pružinami pre verziu s dvoma riadenými nápravami (8×8, 10×10,  příp. 12×12).

Vzduchové, s nosnosťou 9 ton na nápravu a možností regulácie svetlej výšky. Tento typ perovania je primárne určený a vyvinutý pre vozidla rady T 815-7 a s jeho použitím súvisí aj úplne odlišný typ riadenia.

Všetke typy perovania sú doplnené teleskopickými tlmičmi a v niektorých verziách i zkrutnými stabilizátory.