Spoločnosť TATRA TRUCKS spúšťa na svojich internetových stránkach nový seriál článkov o špeciáloch TATRA vyvinutých na základe špecifických požiadavkov svojich zákazníkov. Prvý diel je venovaný poľnohospodárskemu špeciálu 1+3.
V závere vlaňajšieho roku vznikla v dielňach Technického úseku zaujímavá varianta vozidla TATRA PHOENIX, určená pre zákazníka z oblasti poľnohospodárstva. Výsledná konfigurácia usporiadanie podvozku s jednou prednou a troma zadnými nápravami (1+3) bola navrhnutá s ohľadom na požadované diaľkové a hmotnostné parametre budúcej nástavby, požiadavkom na čo najrovnomernejšie rozloženie hmotnosti a dosiahnutia čo najmenšieho polomeru zatáčania – všetko samozrejme kvôli čo najšetrnejšiemu chovaniu vozidla k pôde na poliach. I preto sú dve z troch zadných náprav riaditeľné, a to elektrohydraulickým systémom od holandskej firmy VSE so samostatnými riadiacimi valcami pre tretiu a štvrtú nápravu. Riadenie prvej nápravy je samozrejme štandardné mechanické z rady vozidiel Phoenix.
Vozidlo je poháňané štandardným motorom Paccar MX-13 Euro5 o výkonom 340 kW. Naň naväzuje šesťstupňová plne automatická prevodovka Allison 4500 a dvojstupňová prídavná prevodovka TATRA (ktorá sa štandardne používa i v ostatných vozidlách TATRA, ktoré sú osadené prevodovkou Allison, tj. najmä pre „austrálske“ varianty). Na prevodovke sú namontované čerpadlá podľa špecifikácie výrobcu nástavby, včetne kompletného hydraulického okruhu a nádrže umiestnenej za kabínou.
Všetke nápravy (v prevedení s redukciami v kolesách)sú odpružené vzduchovými vakmi, na 1., 2. a 4. náprave je pérovanie doplnené zkrutnými stabilizátormi. Podľa priania zákazníka sú namontované tzv. flotačné pneumatiky Alliance, na riaditeľných nápravách o rozmere 500/60 R22,5 a na druhé (neriaditeľnej) náprave potom o rozmere 600/50 R22,5. Pre maximálne zväčšenie priechodnosti na mäkkom podklade je naviac tento špeciál vybavený automatickým systémom dohusťovania pneumatík od firmy Syegon.
TATRA PHOENIX v tomto zákazníckom prevedení má rázvor 3 700 + 1 450 + 1 500 mm a celkovou dĺžkou (bez nástavby) 9 640 mm. Pohotovostnú hmotnosť bez nástavby je 12 780 kg. Najzaujímavejším parametrom potom je priemer zatáčania, ktorý vďaka použitému riešeniu činí 16,5 m (vonkajší stopový), resp. 18,5 m (obrysový).
Fotogaléria: